deFamilieAcademie

Erna Janssen

Ervaring buiten-ouder; vader

4 reacties

Feedback nav een sessie met een vader en zijn partner over ouderverstoting

Na ons intensief gesprek van 3 uur, hebben wij volop de gelegenheid gehad onze indrukken te verwerken en met elkaar te bespreken. Het heeft vast zo moeten zijn dat we nu pas, zo’n 10 jaar na dato en vele therapeuten en leeswerk verder, het onderwerp PAS zo intensief en verhelderend hebben kunnen bespreken.
De afgelopen jaren is het mij, als vader, kennelijk gelukt om mijn boosheid, mijn machteloosheid en verdriet terug te brengen tot “normale” proporties, waardoor ruimte is gekomen voor andere inzichten, maar vooral is er ruimte gekomen om  andere emoties toe te laten.

In het recente verleden kon ik nauwelijks over dit onderwerp spreken of denken zonder wraakgevoelens naar mijn ex-vrouw te hebben en zonder in verdriet en in het door jou benoemde gevoel van machteloosheid te schieten.
Tijdens de sessie met jou voelde ik me volkomen op mijn gemak en was er ruimte om heel anders tegen dit onderwerp aan te kijken.
Jouw uitleg door mijn positie in het “systeem” te plaatsen en daarbij nadrukkelijk te stellen dat ik daar nooit alleen voor verantwoordelijk voor kan zijn, was een openbaring.
Over die positie van mij, in dat systeem, heb en ik veel na gesproken en dit begint nu ook een beetje bij me te “landen”.
Zo blijk ik mezelf jarenlang verantwoordelijk gehouden te hebben gehouden, voor het gedrag van alles en iedereen, die gereageerd hebben op de nieuw ontstane situatie na mijn feitelijke scheiding. Inclusief mijn eigen kinderen.

De rol die jij alle anderen in het systeem toedicht, vertelt mij dat ik niet de enige ben die dit systeem “onderhoud”.
Het laat mij ook zien dat iedereen in staat zouden kunnen zijn om een verandering aan te brengen. Het biedt mij de kans om ook eens te zien hoe de anderen hun rol vervullen, maar net als ik, ook niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de werking van het hele  “systeem”. We doen allemaal een beetje.

Er zijn door jou meer aanwijzingen en uitspraken gedaan die verhelderend gewerkt hebben en waar ik in de komende tijd meer over wil gaan ontdekken.
Eén daarvan is je uitleg over het mechanisme van  “vervreemding” en “verstoting”.
De processen die ik nu beter herken, ook uit mijn eigen verleden.
Ik blijf op zoek naar redenen en oorzaken van PAS.
Ik volg jouw redenering, omdat ik blijf zoeken naar mogelijkheden in mijn relatie tot mijn volwassen zoons.
Ik hoop dat er positieve bewegingen mogelijk zijn, al zien wij elkaar al jaren niet.

Dit is anders dan voorheen.
Omdat ik het eerder mijn kinderen (eigenlijk) kwalijk nam dat zij zich gedragen zoals ze nu doen, al weet ik (met mijn hoofd) natuurlijk wel dat ik hen niets kan verwijten.
Dit komt na ons gesprek in een ander perspectief te staan.

Met mijn verkregen nieuwe inzicht ga ik me de komende tijd voorbereiden op het gesprek met mijn jongste zoon.
Ik ben hoopvol, maar vooral ook bevrijd van ons oude verhaal.

Duim voor onze toekomst.

Auteur: deFamilieAcademie; Erna Janssen

Als ontwikkeldeskundige, systemisch maatschappelijk werker en trainer ben ik altijd weer geboeid door mensen in hun levens. Binnen deFamilieAcademie richt ik me op bewustwording van ouderverstotingsproblematiek.

4 thoughts on “Ervaring buiten-ouder; vader

  1. Als je met hart wordt uitgelegd hoe je dingen kan snappen dan ontstaat er grip op je situatie

    Liked by 1 persoon

  2. Prachtig beschreven, ik duim mee voor hun toekomst! Een dappere vader spreekt. Wat een mooi en bijzonder werk verricht jij Erna, je hebt een gave :)!

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi Erna! En heel hoopvol ook.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

